Ogar - motorower produkowany w Polsce w latach 80. XX wieku przez firmę Romet w dwóch odmianach: Ogar 200 i Ogar 205. Ogar 200 jest dwuosobowym pojazdem wyposażonym w silnik (49,9 cm³) Jawa typ 223 produkcji czechosłowackiej.
Produkcję tego motoroweru Zakłady Rowerowe Romet prowadziły w latach 1983-1990. Konstrukcja została oparta na modelu [[Romet 50 T-3] wyposażonego w silnik produkcji Zakładów Metalowych Dezamet typu 019, którego produkcję wstrzymano.
Wobec dużego popytu w Polsce na motorowery dwuosobowe i braku odpowiedniego polskiego silnika, do produkcji motorowerów dwuosobowych zastosowano silnik Jawa 223. Dostosowano konstrukcję ramy i innych elementów do tego silnika.
Ogar 205
Producent Zakłady Rowerowe Predom-Romet Premiera 1986 Okres produkcji 1986-1993 Miejsce produkcji Bydgoszcz Polska Poprzednik Ogar 200 Następca Chart 210 Klasa motorower Silnik Dezamet 023, 49,8 cm³ Skrzynia biegów 2-biegowa Wysokość 1000 mm Masa własna 58 kg Jest to druga wersja motoroweru dwuosobowego powstałego z podzespołów 50 T3 dostosowanych do dwubiegowego silnika Dezamet. Ogar 205 ma zmienioną konstrukcyjnie ramę, dostosowaną do silnika Dezamet, obszerną skrzynkę narzędziową z miejscem na zapasowe akcesoria typu świeca zapłonowa, żarówki itp. W tym modelu wprowadzono zmodernizowaną przednią i tylną lampę z zewnętrznymi przyłączami. Produkcję zakończono w 1993 roku
wikipedia.pl
|